loading...

آهن پرایس

بازدید : 63
سه شنبه 18 مرداد 1401 زمان : 10:22

از آنجایی که پروفیل یک محصول کاربردی و بسیار استراتژیک است، بررسی عوامل اثرگذار بر قیمت آن حائز اهمیت است از همین رو در این مقاله قیمت پروفیل را از فروردین تا تیر ماه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پروفیل ها یا نام انگلیسی آنها profile از محصولات فلزی هستند که به دو حالت پروفیل باز و پروفیل بسته تولید می شوند.از جمله پروفیل های باز می توان به نبشی، ناودانی ،تیرآهن، پروفیلz و .... اشاره کرد. پروفیل های بسته نیز همانطور که از نام آنها بر می آید، سطح مقطع آنها بسته است مانند پروفیل هایی که سطح مقطع آنها مربعی، مستطیلی یا دایره شکل هستند.

کاربردهای پروفیل


۱. ساخت درب و پنجره
۲. ساخت لوله
۳. ساختمان سازی
۴. کشتی سازی
۵. خودروسازی

انواع پروفیل

  1. پروفیل ساختمانی
  2. پروفیل صنعتی
  3. پروفیل مبلی
  4. پروفیلz
  5. پروفیل گالوانیزه
  6. پروفیل کامپوزیت
  7. پروفیل استیل
  8. پروفیل آلومینیوم

قیمت و وزن پروفیل

قیمت پروفیل ها به عوامل متعددی از جمله نرخ ارز، جو سیاسی منطقه، قیمت سنگ آهن و شمش و همچنین میزان عرضه و تقاضا، برند مورد نظر برای خرید وابسته است. البته فراموش نکنیم گاهی یک عامل اثر عاملی دیگر را خنثی می نماید و ممکن است قیمت ها سمت و سوی ثابت داشته باشند اما در برخی مواقع دو یا سه عامل همسو می شوند و می توانند مسیر قیمت را کاهشی یا افزایشی نمایند. از همین رو برای یک فعال اقتصادی ، ساختمان ساز و صنعتگر پراهمیت است که در جریان اخبار بازار آهن و فولاد قرار گیرد و همواره عواملی که بازار آهن را تحت تاثیر قرار می دهند را بررسی نماید. توصیه میشود که همواره صفحه تحلیل بازار و به روزترین دانشنامه تخصصی فلزات را در سایت آهن پرایس چک نمایید. همچنین پروفیل به صورت کیلویی فروخته می شوند و به عبارتی وزن هر شاخه پروفیل بر قیمت آن اثرگذار خواهد بود.

لذا برای مصارف گوناگون بهتر است به ضخامت و وزن هر شاخه توجه شود و چنانچه نیازی به پروفیل با ضخامت بالا و پروفیل مستحکم نیست از پروفیل های سبک تر استفاده نماییم. هر چند پروفیلی که ضخامت کمتری دارد مقداری گرانتر از پروفیل های باضخامت بالاست اما به طور کلی در قیمت تمام شده کل خرید اگر مجموع وزن ها کمتر باشد، قیمت تمام شده ارزانتر خواهد شد.

علاوه بر به روزرسانی روزانه قیمت پروفیل در سایت آهن پرایس ما کانال تلگرامی قیمت پروفیل را نیز داریم و روزانه نرخ پروفیل ساختمانی، z، آلومینیوم و... در کارخانه های نیکان، صابری، پایا ، جهان و تهران شرق را در کانال تلگرام نیز اعلام می نماییم. در این مقاله تلاش می نماییم نوسانات نرخ پروفیل ایران با ضخامت ۲/۵ و ابعاد ۴۰*۴۰ را در هر یک از ماههای فروردین ، اردیبهشت و خرداد مورد بررسی قرار دهیم. برای داشتن یک دید کلی از بازار پروفیل از فروردین ماه تا مرداد ماه سال ۱۴۰۱ نمودار را زیر را مشاهده نمایید:

نمودار پروفیل ایران بهار تا تابستان 1401

همانطور که در این نمودار مشاهده می نمایید بر خلاف سایر بازارها که تورمی بوده اند اما بازار آهن آلات و از جمله پروفیل از فروردین تا مردادماه شیب کاهشی را تجربه کرده است و قیمت پروفیل در شروع سال روی کانال ۲۷هزار تومان قرار داشته و با گذشته بازه زمانی ۴ماهه در ماه پنجم سال به مبلغ ۲۱هزار تومان کاهش یافته است.

بررسی نمودار قیمتی پروفیل فروردین ماه

در تصویر زیر نمودار پروفیل ۴۰*۴۰ با ضخامت ۲/۵ را در فروردین ماه ۱۴۰۱ مشاهده نمایید:

نمودار پروفیل ایران در فروردین ماه 1401

در نیمه اول فروردین ماه که بازار آهن تقریبا تعطیل بود، در تاریخ ۱۵ فروردین ماه در قیمت کیلویی ۲۷هزار تومان اعلام شد که در این تاریخ شاهد نوسانات صعودی قیمت پروفیل بودیم. در واقع ۱۵ فروردین ماه هفته ابتدایی کاری بازار آهن آلات بود، که اکثر قیمت ها رشد چشمگیری داشت البته در این تاریخ برخی از مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکرده بودند با وجود شیب تند نرخ آهن آلات در این بازه زمانی اما نرخ ارز سمت و سوی ثابتی را به خود گرفته بود و روی نرخ ۲۷هزار تومان نوسانات رفت و برگشتی تا کانال ۲۶ هزار تومانی داشت. در این تایم اکثر مبادی فروش نرخ پروفیل با افزایش بالغ بر ۳ الی ۴ هزار تومانی اعلام کردند.

یکی از دلایل افزایش قیمت در این بازه زمانی افزایش نرخ مواد اولیه بود چرا که نرخ آهن اسفنجی در این بازه زمانی روی ۱۰ هزار تومان و قیمت شمش ۱۵ هزار تومان اعلام شد. دلیل دیگر نیز افزایش قیمت ها در بازار جهانی، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد و بازار ایران نیز سمت و سوی صعودی گرفت. پس از یک بازه زمانی یک هفته ای در تاریخ ۲۱ فروردین ماه نرخ پروفیل کاهشی و کیلویی ۲۶ هزار تومان اعلام شد.

در این بازه زمانی نرخ ارز تمایل به افزایش قیمت داشت و ۲۷هزار و ۷۷۰ تومان اعلام قیمت شد. بخش جالب بازار این بود که بازار دچار ابهام و پیچیدگی شده بود و تحت تاثیر کوچکترین محرک ها قیمت های دوم اعلام می کردند و بلافاصله اعلام فروش بسته است دیده می شد اما با تمام این اوصاف در بخش خریدار هم تقاضای چندانی مشاهده نمی شد. البته تعداد زیادی از فروشندگان پروفیل نیز در تلاش بودند قیمت ها را ثابت نگه دارند.

پس از این بازه زمانی به طور تقریبی نرخ پروفیل ثابت بود تا با گذشت زمان یک هفته ای در ۲۷خرداد ماه سمت و سوی کاهشی به خود گرفت و در ۲۹ فروردین ماه به ۲۵هزار و ۶۰۰ تومان رسید که در این بازه زمانی نرخ ارز نیز ۲۷هزار و ۹۸۰ تومان اعلام شد و در حال نزدیک شدن به کانال ۲۸ هزار تومانی می باشد.

در این بازه زمانی رکود سنگینی بر بازار آهن حاکم بود و اصطلاحا بازار به شدت نخر شده بود. اما بر اساس تجربه سالهای پیشین در این بازه زمانی باید بازار ساخت و ساز پرقدرت می شد و انتظار خرید از مشتریان بود اما تورم، بهای بالای مصالح و دستمزد کارگرواز سوی دیگر نبود نقدینگی کافی برای مصرف کننده همه و همه دست به دست هم داد و این بازار را رکودی و کاهشی کرد. جالب است مسکن ملی و وعده های داده شده نتوانست این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی نمودار قیمتی پروفیل اردیبهشت ماه

نمودار پروفیل ایران با ضخامت ۲/۵ و ابعاد ۴۰*۴۰ در اردیبهشت ماه را در زیر مشاهده می فرمایید که قصد داریم بازار پروفیل را در اردیبهشت ماه تحلیل نماییم.

نمودار پروفیل ایران در اردیبهشت ماه 1401 ضخامت 2.5 سطح مقطع 40*40 آهن پرایس

از ۱ تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نرخ پروفیل ثابت و روی رنج ۲۵هزار و ۶۰۰ تومان بود که در این بازه زمانی نرخ دلار نیز در کانال ۲۷هزار تومانی نوسانات جزیی داشت و بین مبالغ ۲۷هزار و ۷۵۰تا ۲۷هزار و ۹۳۰ در رفت و برگشت بود. در این بازه زمانی اغلب شرکت های عرضه کننده آهن آلات قیمت محصولات خود را با ثبات اعلام کردند. عواملی که در این روزها بازار آهن آلات و از جمله قیمت پروفیل را تحت تاثیر قرار میداد عواملی همچون اختلاف قیمت چشمگیر محصولات فولادی در بورس کالا با بازار آزاد است چرا که قیمت های اعلامی از سوی بورس کالا بالاتر از قیمت های موجود در بازار آزاد می باشد هرچند که اصلا تقاضا و خریداری در بازار موجود نیست و این اختلاف چشمگیری در شرایطی رویت شد که یکی از وظایف اصلی بورس کالا شفاف سازی قیمت ها می باشد و باید تمامی مصوبات و ابلاغیه ها با هدف تنظیم بازار ابلاغ گردد.

در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه بازار پروفیل نوسان قیمت کاهشی را تجربه کرد واز ۱۰الی ۱۲ اردیبهشت ماه روی قیمت۲۵ هزارو۲۰۰تومان اعلام شد که در این بازه زمانی نرخ دلار نیز در بازه ۲۸ هزار تا ۲۸ هزار و ۱۸۰ تومان ریز نوسانات رفت و برگشتی را تجربه می کرد.

در واقع برخی از تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه پیوسته این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد که یک نوسان کاهشی را در ۱۰اردیبهشت ماه رقم زد و سه روز ثابت مانده این شرایط سکون و رکود بیشتری را به همراه خواهد داشت. این رکود حاصل برخی تناقضات حل نشده ایست که منجر به عقب نشینی متقاضیان آهن می شود.

پس از این سکون و رکود بازم یک بازه زمانی یک هفته ای خبر اصی نبود و بازار آهن در رکود و سکون به سر می برد تا اینکه در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه با نوسان به قیمت ۲۶هزار و ۱۰۰تومان رسیدو پس از این بازه زمانی مجددا در سیر کاهشی قرار گرفت.در این بازه زمانی نرخ دلار نیز روی ۳۰هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت.

بررسی نمودار قیمتی پروفیل خرداد ماه

بررسی نمودار پروفیل  ایران خرداد ماه 1401

همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می نمایید در ابتدای خرداد ماه نرخ پروفیل ۲/۵ با ابعاد ۴۰*۴۰ روی ۲۵ هزار تومان بود که در این بازه زمانی نرخ ارز نیز ۳۰هزار و ۳۰۰تومان بود که ریز نوسانات جزیی بازار ارز ناشی از اخبار ضد و نقیض برجام بود. در این زمان اکثر مبادی فروش آهن آلات نرخ محصولات خود را ثابت و بدون تغییر اعلام کردند و برخی از تولید کنندگان تمایل به کاهش قیمت ها داشتند.

در این بازه زمانی ابهام و برخی پیچیدگی ها در بازار آهن به چشم می خورد که در اثر افزایش قیمت کالاهای اساسی به مردم شوک وارد شده بود و خواه ناخواه همه بازارها همبستگی دارند و در این زمان راکدترین حالت بازار آهن و علی الخصوص بازار پروفیل بود.اغلب فروشندگان ثبات قیمتی را در محصولات خود اعمال کردند و برخی نیز با هدف کسب نقدینگی تمایل بیشتری به کاهش قیمت ها نشان می دادند.

در تاریخ ۱۲ خرداد ماه قیمت پروفیل ۲۴۵۰۰ تومان اعلام شد که در این زمان نرخ ارز روی ۳۱۶۷۰ تومان و در مسیر افزایش قیمتی بود.در این بازه زمانی ثبات حداکثری در غالب بازار آهن رویت می شد هر چند برخی نوسانات محدود نیز مشاهده می شد اما به طور کلی رکود بر بازار سایه افکنده است.

ثبات قیمتی بازار در شرایطی بود که بازارهای جهانی در حال اصلاح قیمتی بودند و هربار موانعی در بازار داخل نسبت به اصلاح قیمت ها ایجاد شد. البته یکی از عوامل اصلی در این ثبات در این بازه زمانی تعطیلات خرداد ماه نیز بوده است اما عامل دیگر بورس کالا و نحوه قیمت گذاری و حجم عرضه محصولات فولادی است.

در ۲۲ خرداد ماه نرخ پروفیل روی ۲۴۹۰۰ تومان قرار گرفت، قیمت دلار نیز ۳۲هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شد که بالاترین و نرخ پروفیل و بازار آهن نوسانات افزایشی را تجربه می کرد و حتی برخی از محصولات فولادی در پی جبران عقب ماندگی از سایر بازار افزایش قیمت چشمگیری را اعمال کردند. همچنین نرخ روز پروفیل با افزایش چشمگیری مواجه بود به طوری که پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۶ هزار تومان اعلام شد که افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را نشان می‌داد.

آنچه در بازار آهن رقم خورد افزایش فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار آمریکا در بازار آزاد بود که به افزایش اختلاف بین ستاد تنظیم بازار و عرضه‌کنندگان منجر شده است.در روزهای پایانی خرداد ماه نیز مبلغ پروفیل روی ۲۴۱۰۰ تومان قرار داشت و نرخ آهن آلات ریزش را تجربه می کرد، هرچند نرخ روز پروفیل در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت اعلام شد و اکثر محصولات بازار آهن کاهش نرخ ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را تجربه کردنداما نرخ نرخ ارز تقریبا ثابت و ۳۱۸۰۰تومان اعلام شد.

همانطور که در تحلیل نمودارهای ماهانه مشاهده کردید هرچند که برخی مواقع افزایش و کاهش هایی در قیمت پروفیل ملاحظه می شد اما به طور کلی از شروع سال جاری تا کنون بر عکس سایر بازارها که قیمت ها چند برابر شده اند، اما این بازار نه تنها اصلاح قیمتی داشته بلکه قیمت ها به کف رسیده به نظر شما در حال حاضر بهترین زمان برای خرید هست؟ در این مقاله تلاش کردید اصلاحات قیمت ها و عوامل موثر بر روند قیمت پروفیل را بیان نماییم تا زمان مناسب خرید را بتوانید تخمین بزنید.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: پروفیل صنعتی و کاربردهای آن

نمودار قیمت پروفیل نیکان

هر چند که نوسانات نرخ پروفیل ها مشابه هم می باشند اما از آنجایی که قیمت پروفیل نیکان ضخامت ۲ با سطح مقطع ۲۰*۲۰ نیز محصول پرکاردبردی می باشد در اینجا نمودار از بهار تا تابستان این محصول نیز درج می گردد.

نمودار پروفیل نیکان از بهار تا تابستان 1401

از آنجایی که پروفیل یک محصول کاربردی و بسیار استراتژیک است، بررسی عوامل اثرگذار بر قیمت آن حائز اهمیت است از همین رو در این مقاله قیمت پروفیل را از فروردین تا تیر ماه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پروفیل ها یا نام انگلیسی آنها profile از محصولات فلزی هستند که به دو حالت پروفیل باز و پروفیل بسته تولید می شوند.از جمله پروفیل های باز می توان به نبشی، ناودانی ،تیرآهن، پروفیلz و .... اشاره کرد. پروفیل های بسته نیز همانطور که از نام آنها بر می آید، سطح مقطع آنها بسته است مانند پروفیل هایی که سطح مقطع آنها مربعی، مستطیلی یا دایره شکل هستند.

کاربردهای پروفیل


۱. ساخت درب و پنجره
۲. ساخت لوله
۳. ساختمان سازی
۴. کشتی سازی
۵. خودروسازی

انواع پروفیل

  1. پروفیل ساختمانی
  2. پروفیل صنعتی
  3. پروفیل مبلی
  4. پروفیلz
  5. پروفیل گالوانیزه
  6. پروفیل کامپوزیت
  7. پروفیل استیل
  8. پروفیل آلومینیوم

قیمت و وزن پروفیل

قیمت پروفیل ها به عوامل متعددی از جمله نرخ ارز، جو سیاسی منطقه، قیمت سنگ آهن و شمش و همچنین میزان عرضه و تقاضا، برند مورد نظر برای خرید وابسته است. البته فراموش نکنیم گاهی یک عامل اثر عاملی دیگر را خنثی می نماید و ممکن است قیمت ها سمت و سوی ثابت داشته باشند اما در برخی مواقع دو یا سه عامل همسو می شوند و می توانند مسیر قیمت را کاهشی یا افزایشی نمایند. از همین رو برای یک فعال اقتصادی ، ساختمان ساز و صنعتگر پراهمیت است که در جریان اخبار بازار آهن و فولاد قرار گیرد و همواره عواملی که بازار آهن را تحت تاثیر قرار می دهند را بررسی نماید. توصیه میشود که همواره صفحه تحلیل بازار و به روزترین دانشنامه تخصصی فلزات را در سایت آهن پرایس چک نمایید. همچنین پروفیل به صورت کیلویی فروخته می شوند و به عبارتی وزن هر شاخه پروفیل بر قیمت آن اثرگذار خواهد بود.

لذا برای مصارف گوناگون بهتر است به ضخامت و وزن هر شاخه توجه شود و چنانچه نیازی به پروفیل با ضخامت بالا و پروفیل مستحکم نیست از پروفیل های سبک تر استفاده نماییم. هر چند پروفیلی که ضخامت کمتری دارد مقداری گرانتر از پروفیل های باضخامت بالاست اما به طور کلی در قیمت تمام شده کل خرید اگر مجموع وزن ها کمتر باشد، قیمت تمام شده ارزانتر خواهد شد.

علاوه بر به روزرسانی روزانه قیمت پروفیل در سایت آهن پرایس ما کانال تلگرامی قیمت پروفیل را نیز داریم و روزانه نرخ پروفیل ساختمانی، z، آلومینیوم و... در کارخانه های نیکان، صابری، پایا ، جهان و تهران شرق را در کانال تلگرام نیز اعلام می نماییم. در این مقاله تلاش می نماییم نوسانات نرخ پروفیل ایران با ضخامت ۲/۵ و ابعاد ۴۰*۴۰ را در هر یک از ماههای فروردین ، اردیبهشت و خرداد مورد بررسی قرار دهیم. برای داشتن یک دید کلی از بازار پروفیل از فروردین ماه تا مرداد ماه سال ۱۴۰۱ نمودار را زیر را مشاهده نمایید:

نمودار پروفیل ایران بهار تا تابستان 1401

همانطور که در این نمودار مشاهده می نمایید بر خلاف سایر بازارها که تورمی بوده اند اما بازار آهن آلات و از جمله پروفیل از فروردین تا مردادماه شیب کاهشی را تجربه کرده است و قیمت پروفیل در شروع سال روی کانال ۲۷هزار تومان قرار داشته و با گذشته بازه زمانی ۴ماهه در ماه پنجم سال به مبلغ ۲۱هزار تومان کاهش یافته است.

بررسی نمودار قیمتی پروفیل فروردین ماه

در تصویر زیر نمودار پروفیل ۴۰*۴۰ با ضخامت ۲/۵ را در فروردین ماه ۱۴۰۱ مشاهده نمایید:

نمودار پروفیل ایران در فروردین ماه 1401

در نیمه اول فروردین ماه که بازار آهن تقریبا تعطیل بود، در تاریخ ۱۵ فروردین ماه در قیمت کیلویی ۲۷هزار تومان اعلام شد که در این تاریخ شاهد نوسانات صعودی قیمت پروفیل بودیم. در واقع ۱۵ فروردین ماه هفته ابتدایی کاری بازار آهن آلات بود، که اکثر قیمت ها رشد چشمگیری داشت البته در این تاریخ برخی از مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکرده بودند با وجود شیب تند نرخ آهن آلات در این بازه زمانی اما نرخ ارز سمت و سوی ثابتی را به خود گرفته بود و روی نرخ ۲۷هزار تومان نوسانات رفت و برگشتی تا کانال ۲۶ هزار تومانی داشت. در این تایم اکثر مبادی فروش نرخ پروفیل با افزایش بالغ بر ۳ الی ۴ هزار تومانی اعلام کردند.

یکی از دلایل افزایش قیمت در این بازه زمانی افزایش نرخ مواد اولیه بود چرا که نرخ آهن اسفنجی در این بازه زمانی روی ۱۰ هزار تومان و قیمت شمش ۱۵ هزار تومان اعلام شد. دلیل دیگر نیز افزایش قیمت ها در بازار جهانی، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد و بازار ایران نیز سمت و سوی صعودی گرفت. پس از یک بازه زمانی یک هفته ای در تاریخ ۲۱ فروردین ماه نرخ پروفیل کاهشی و کیلویی ۲۶ هزار تومان اعلام شد.

در این بازه زمانی نرخ ارز تمایل به افزایش قیمت داشت و ۲۷هزار و ۷۷۰ تومان اعلام قیمت شد. بخش جالب بازار این بود که بازار دچار ابهام و پیچیدگی شده بود و تحت تاثیر کوچکترین محرک ها قیمت های دوم اعلام می کردند و بلافاصله اعلام فروش بسته است دیده می شد اما با تمام این اوصاف در بخش خریدار هم تقاضای چندانی مشاهده نمی شد. البته تعداد زیادی از فروشندگان پروفیل نیز در تلاش بودند قیمت ها را ثابت نگه دارند.

پس از این بازه زمانی به طور تقریبی نرخ پروفیل ثابت بود تا با گذشت زمان یک هفته ای در ۲۷خرداد ماه سمت و سوی کاهشی به خود گرفت و در ۲۹ فروردین ماه به ۲۵هزار و ۶۰۰ تومان رسید که در این بازه زمانی نرخ ارز نیز ۲۷هزار و ۹۸۰ تومان اعلام شد و در حال نزدیک شدن به کانال ۲۸ هزار تومانی می باشد.

در این بازه زمانی رکود سنگینی بر بازار آهن حاکم بود و اصطلاحا بازار به شدت نخر شده بود. اما بر اساس تجربه سالهای پیشین در این بازه زمانی باید بازار ساخت و ساز پرقدرت می شد و انتظار خرید از مشتریان بود اما تورم، بهای بالای مصالح و دستمزد کارگرواز سوی دیگر نبود نقدینگی کافی برای مصرف کننده همه و همه دست به دست هم داد و این بازار را رکودی و کاهشی کرد. جالب است مسکن ملی و وعده های داده شده نتوانست این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی نمودار قیمتی پروفیل اردیبهشت ماه

نمودار پروفیل ایران با ضخامت ۲/۵ و ابعاد ۴۰*۴۰ در اردیبهشت ماه را در زیر مشاهده می فرمایید که قصد داریم بازار پروفیل را در اردیبهشت ماه تحلیل نماییم.

نمودار پروفیل ایران در اردیبهشت ماه 1401 ضخامت 2.5 سطح مقطع 40*40 آهن پرایس

از ۱ تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نرخ پروفیل ثابت و روی رنج ۲۵هزار و ۶۰۰ تومان بود که در این بازه زمانی نرخ دلار نیز در کانال ۲۷هزار تومانی نوسانات جزیی داشت و بین مبالغ ۲۷هزار و ۷۵۰تا ۲۷هزار و ۹۳۰ در رفت و برگشت بود. در این بازه زمانی اغلب شرکت های عرضه کننده آهن آلات قیمت محصولات خود را با ثبات اعلام کردند. عواملی که در این روزها بازار آهن آلات و از جمله قیمت پروفیل را تحت تاثیر قرار میداد عواملی همچون اختلاف قیمت چشمگیر محصولات فولادی در بورس کالا با بازار آزاد است چرا که قیمت های اعلامی از سوی بورس کالا بالاتر از قیمت های موجود در بازار آزاد می باشد هرچند که اصلا تقاضا و خریداری در بازار موجود نیست و این اختلاف چشمگیری در شرایطی رویت شد که یکی از وظایف اصلی بورس کالا شفاف سازی قیمت ها می باشد و باید تمامی مصوبات و ابلاغیه ها با هدف تنظیم بازار ابلاغ گردد.

در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه بازار پروفیل نوسان قیمت کاهشی را تجربه کرد واز ۱۰الی ۱۲ اردیبهشت ماه روی قیمت۲۵ هزارو۲۰۰تومان اعلام شد که در این بازه زمانی نرخ دلار نیز در بازه ۲۸ هزار تا ۲۸ هزار و ۱۸۰ تومان ریز نوسانات رفت و برگشتی را تجربه می کرد.

در واقع برخی از تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه پیوسته این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد که یک نوسان کاهشی را در ۱۰اردیبهشت ماه رقم زد و سه روز ثابت مانده این شرایط سکون و رکود بیشتری را به همراه خواهد داشت. این رکود حاصل برخی تناقضات حل نشده ایست که منجر به عقب نشینی متقاضیان آهن می شود.

پس از این سکون و رکود بازم یک بازه زمانی یک هفته ای خبر اصی نبود و بازار آهن در رکود و سکون به سر می برد تا اینکه در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه با نوسان به قیمت ۲۶هزار و ۱۰۰تومان رسیدو پس از این بازه زمانی مجددا در سیر کاهشی قرار گرفت.در این بازه زمانی نرخ دلار نیز روی ۳۰هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت.

بررسی نمودار قیمتی پروفیل خرداد ماه

بررسی نمودار پروفیل  ایران خرداد ماه 1401

همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می نمایید در ابتدای خرداد ماه نرخ پروفیل ۲/۵ با ابعاد ۴۰*۴۰ روی ۲۵ هزار تومان بود که در این بازه زمانی نرخ ارز نیز ۳۰هزار و ۳۰۰تومان بود که ریز نوسانات جزیی بازار ارز ناشی از اخبار ضد و نقیض برجام بود. در این زمان اکثر مبادی فروش آهن آلات نرخ محصولات خود را ثابت و بدون تغییر اعلام کردند و برخی از تولید کنندگان تمایل به کاهش قیمت ها داشتند.

در این بازه زمانی ابهام و برخی پیچیدگی ها در بازار آهن به چشم می خورد که در اثر افزایش قیمت کالاهای اساسی به مردم شوک وارد شده بود و خواه ناخواه همه بازارها همبستگی دارند و در این زمان راکدترین حالت بازار آهن و علی الخصوص بازار پروفیل بود.اغلب فروشندگان ثبات قیمتی را در محصولات خود اعمال کردند و برخی نیز با هدف کسب نقدینگی تمایل بیشتری به کاهش قیمت ها نشان می دادند.

در تاریخ ۱۲ خرداد ماه قیمت پروفیل ۲۴۵۰۰ تومان اعلام شد که در این زمان نرخ ارز روی ۳۱۶۷۰ تومان و در مسیر افزایش قیمتی بود.در این بازه زمانی ثبات حداکثری در غالب بازار آهن رویت می شد هر چند برخی نوسانات محدود نیز مشاهده می شد اما به طور کلی رکود بر بازار سایه افکنده است.

ثبات قیمتی بازار در شرایطی بود که بازارهای جهانی در حال اصلاح قیمتی بودند و هربار موانعی در بازار داخل نسبت به اصلاح قیمت ها ایجاد شد. البته یکی از عوامل اصلی در این ثبات در این بازه زمانی تعطیلات خرداد ماه نیز بوده است اما عامل دیگر بورس کالا و نحوه قیمت گذاری و حجم عرضه محصولات فولادی است.

در ۲۲ خرداد ماه نرخ پروفیل روی ۲۴۹۰۰ تومان قرار گرفت، قیمت دلار نیز ۳۲هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شد که بالاترین و نرخ پروفیل و بازار آهن نوسانات افزایشی را تجربه می کرد و حتی برخی از محصولات فولادی در پی جبران عقب ماندگی از سایر بازار افزایش قیمت چشمگیری را اعمال کردند. همچنین نرخ روز پروفیل با افزایش چشمگیری مواجه بود به طوری که پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۶ هزار تومان اعلام شد که افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را نشان می‌داد.

آنچه در بازار آهن رقم خورد افزایش فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار آمریکا در بازار آزاد بود که به افزایش اختلاف بین ستاد تنظیم بازار و عرضه‌کنندگان منجر شده است.در روزهای پایانی خرداد ماه نیز مبلغ پروفیل روی ۲۴۱۰۰ تومان قرار داشت و نرخ آهن آلات ریزش را تجربه می کرد، هرچند نرخ روز پروفیل در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت اعلام شد و اکثر محصولات بازار آهن کاهش نرخ ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را تجربه کردنداما نرخ نرخ ارز تقریبا ثابت و ۳۱۸۰۰تومان اعلام شد.

همانطور که در تحلیل نمودارهای ماهانه مشاهده کردید هرچند که برخی مواقع افزایش و کاهش هایی در قیمت پروفیل ملاحظه می شد اما به طور کلی از شروع سال جاری تا کنون بر عکس سایر بازارها که قیمت ها چند برابر شده اند، اما این بازار نه تنها اصلاح قیمتی داشته بلکه قیمت ها به کف رسیده به نظر شما در حال حاضر بهترین زمان برای خرید هست؟ در این مقاله تلاش کردید اصلاحات قیمت ها و عوامل موثر بر روند قیمت پروفیل را بیان نماییم تا زمان مناسب خرید را بتوانید تخمین بزنید.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: پروفیل صنعتی و کاربردهای آن

نمودار قیمت پروفیل نیکان

هر چند که نوسانات نرخ پروفیل ها مشابه هم می باشند اما از آنجایی که قیمت پروفیل نیکان ضخامت ۲ با سطح مقطع ۲۰*۲۰ نیز محصول پرکاردبردی می باشد در اینجا نمودار از بهار تا تابستان این محصول نیز درج می گردد.

نمودار پروفیل نیکان از بهار تا تابستان 1401

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 548
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 128
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 182
  • بازدید ماه : 1167
  • بازدید سال : 5783
  • بازدید کلی : 23395
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی